نقدها

1397/1/6
حکیم قاسمی: طبیعت را عضوی از وجود خود بدانیم
" هر فردایی، تولد دوباره یک روز زیباست و این فرصت هدیه ایست به عکاس و هر آنکس که این جهان در نمودش، زیباست." این را حکیم قاسمی، هنرمند عکاس اهل کردستان و برگزیده فراخوان دعای باران، میگوید و در رابطه با تهدید خطرات زیست محیطی بر اثر کم آبی، تاکید میکند " به زودی زمینی را مشاهده میکنیم که همانند فردی نا امید و گوشه گیر و از دنیا خسته، خشک و تنها مانده و آن سرسبزی ، شور و شوق خود را از دست داده است. "
1397/1/6
رویا میرسیستانی:زندگی و مرگ دو مقوله رمز الود است و انسان را به چالش می كشند
" اندیشیدن به اثر هنری و آفرینش، از مسئله بنیان هستی جدا نیست . اثر هنری ، گستره ی حقیقتی نا محدود است و قلمرو معناهای بیشمار. از اینرو تعامل و به اشتراك گذاشتن آن با مخاطب رسالت هنرمند است ." این را رویا میرسیستانی هنرمند جوان و یکی از برگزیدگان فراخوان دعای باران در بخش رای گیری مردمی میگوید.
1396/11/29
نقدی بر نمایشگاه جلال الدین مشمولی به قلم رضا رفیعی راد
«باد از شرق می وزد» عنوان نمایشگاه جلال الدین مشمولی است که با تکنیک آب مرکب بر روی مقوا انجام شده و در باغ انجمن خوشنویسان در حال نمایش است. بخشی از جاذبه ای که در کارهای او دیده می شود به ماده اثر گذار و سطح اثر پذیر آثار بر می گردد. سادگی در انتخاب مصالح و انطباق آن با محتوای ساده آثار، امر مهمی جلوه می کند. انتخاب آب مرکب بر سطح اثر پذیر کاغذی، به خاطر احیای پیشینه های هنری کشور، جالب توجه است. اما شاید چندان منحصر بفرد نباشد. با این حال، جاذبه آثار اما کماکان وجود دارد.
1396/6/20
داستان‌های بحث‌ بر انگیز پشت مشهورترین نقاشی اندرو وایت
نقاشی "دنیایکریستینا"ی اندرو وایت (1948) یک شاهکارِ مدرن است. تقریبا70 سال پس از خلق آن (و یک قرن پس از تولد وایت در پنسیلوانیا)، منتقدین و بینندگان زیادی به اتفاق روی آن تمرکز کردند، و مطمئن نیستند که وایت در میان اکسپرسیونیست‌های انتزاعی، هنرمندان پاپ و مینیمالیست‌ها جایی داشته باشد.
1396/6/16
نگاهی به یک نمایشگاه در گالری فیلد استیشن
فیلد استیشن، یک چرخه سالانه از پروژه هایی است که کارهای هنرمندان را در دوره های مختلف زندگی آنها به نمایش می گذارد، البته با تمرکز خاص بر زمینه جدید، کار جدید و یا یک جهت جدید در مسیر کار یک هنرمند. این مجموعه بر اهمیت تحقیق و پژوهش با تأکید بر وجود فضا ی مناسب برای هنرمندان جهت ایجاد ایده هایی که ممکن است در مراحل اولیه تصور یا بیان باشند، تاکید می کند. فیلد استیشن، هنر را به عنوان یک زبان پیچیده مورد استفاده قرار می دهد که شامل بسیاری از اشکال و طرحها در زمینه های مختلف مهندسی، فیزیک و کشاورزی تا ادبیات، تاریخ و فن آوری است.
1396/3/22
بررسی آخرین آثار میراحمدغفاری / نگارخانه غفاری بهمن 1395
به مناسبت چند رویداد مهم ، به ترتیب : 1. بزرگداشت میراحمدغفاری درموزه هنرهای معاصر تهران ، 2. شرکت در دوسالانه بین المللی پکن ، 3. راه یابی این هنرمند در فهرست اولیه برترین هنرمندان درسال 2016 در سطح بین المللی ، به ارزیابی آخرین آثار او که در نگارخانه غفاری به نمایش گذاشته شده می پردازیم .
1396/5/6
ساختن معنا از پس معناگریزی
کریم نصر نقاش و معمار در مقدمه کتاب مجموعه نقاشی هایش، جمله درخشانی را به سادگی و با بیانی صمیمانه نوشته است: «عکس از رفتار عکاس خالی است ؛ در حالی که هر ضربه قلم نقاش، نقشی از رفتار او هم هست.»
1396/4/10
بلند پروازی از پس چشمانی مغموم؛ نگاهی به آثار میترا بابایی در گالری فردا
آثار میترا بابایی حاصل بیان نقاشانه ، توان متاثرکننده و بداهگی دربیان عاطفی است. او در نقاشی های اخیرش در گالری فردا ، طیف وسیعی از بیانِ بصریِ در چهره و اندام انسانی را نشان می دهد : از لطیف‌ترین تا خشن‌ترین سطوح و از قطعی‌ترین تا مبهم‌ترین خطوط .
1396/3/22
نگاهی به پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به قلم احمدرضا دالوند
سالهاست که مواد تبلیغی تولیدات سینمایی دیگر توسط مدیای هنرنقاشی وبه دست نقاشان تجارتی انجام نمی شود .نقاشانی که درسالهای نه جندان دور ، کار طراحان گرافیک امروزی را بر روی سردر سینماها ( پلاکارد) و پوستر، " دیوارکوب " یا " اعلان " به روایت مرسوم دهه های 20 و 30 نقاشی و رسامی می کردند. ساختار بصری اعلان سینمایی در ایران ، ازهمان ابتدا تحت تاثیر پوسترسازان هندی یا آذربایجانی و بعدها تحت نفوذ پوسترهای سینمای غرب قرار داشت ؛ و به سیاق پوسترهای آمریکایی عمدتا چهره هنرپیشه ها را سعی می کردند درحد مقدور استادانه مصورسازی کنند.
logo-samandehi